Vi brukar ju berätta om att vi är ute och hjälper team som totalt kört i diket med sitt samarbete.
Varför vänta tills tre är sjukskrivna, två har slutat och gått till konkurrerande verksamhet, förtroendet för varandra är kört i botten och framtiden på jobbet ser kolsvart ut?
Jag tror att det är så här; när det funkar hyfsat bra så tänker man inte ett ögonblick tankar som:Hur skulle det vara att lyfta kulturen ett snäpp till så att vi får en ännu större öppenhet?
Hur skulle det vara att lyfta kulturen ett snäpp till så att vi får en ännu större öppenhet
Kanske skulle våra kunder vinna på att vi utvecklar en pålitlig feedbackkultur, nu när i har lite andrum i verksamheten?
Den här konstanta stressnivån och att alla springer i sina egna ”race”, skulle man kunna göra nåt åt den?
Jag önskar att fler tänkte de tankarna när de har ett samarbetsklimat som funkar hyfsat, eftersom det finns så mycket potential som också leder till ökad lönsamhet. Men när det funkar hyfsat har man andra fokus. En av våra holländska kollegor sa det bra häromdagen.”Good is the enemy of great”.
Hur kan man då räkna hem investeringen (i tid och pengar) som krävs för att utveckla ett klimat från fungerande till väldigt produktivt?
Ett team består av ett antal medarbetare som på ett eller annat sätt bidrar till att kunderna blir nöjda med en tjänst eller en produkt. Ju effektivare teamet är desto nöjdare kunder.
Teamets engagemang och benägenhet att ta ansvar.
Två huvudsakliga faktorer är samarbetsklimatets kvalitet och chefens ledarskapsförmågor.
Ja, beroende på teamets utgångsläge och storlek tar det från några veckor till ett par månader.
Vi har tagit fram 7 mätetal som visar teamets status på samarbetsklimatet. När de mätetalen ökar i ett team kan man förvänta sig ökad effektivitet som en följd. Högre effektivitet leder till högre lönsamhet och det går att räkna på. ”Fluff blir till reda pengar”.
När det gäller feedbackkultur är potentialen enorm.
Om du verkar i ett tjänsteföretag finns det hur mycket som helst att vinna, eftersom kvaliteten på tjänsterna till stor del avgörs av de människor som levererar dem och deras förmåga att kommunicera. Om det inte finns en utvecklad feedbackkultur riskerar du att en del medarbetare oavsiktligt kommunicerar med kunderna på ett sätt som inte riktigt fungerar, vederbörandes kollegor vet alla om detta, men inget säger något om det. Har du räknat på vad det kostar i bristande tjänstekvalitet? Eller kanske ännu hellre – räknat på den potential som finns om de ständiga förbättringar i kundkommunikation som händer om det finns en utvecklad feedbackkultur på plats? Kanske inte eftersom det är svårt att räkna värdet av ändrade attityder och bättre kommunikationsförmåga.
Vi som ser värdet av ändrade attityder flera gånger i veckan, eftersom vårt jobb handlar om det, vill så gärna att andra ska få upp ögonen för hur mycket effektivitet och könsamhet det finns i ändrade attityder: både på individnivå och på det kollektiva. ”Fluff blir till reda pengar”.
Kontakta oss på [email protected] eller på tel. 08-446 16 20.
Läs mer om våra program Tuff Ledarskapsträning Steg 1 eller Tuff Ledarskapsträning Steg 2 eller Tuff Samarbetscoaching.
Prova på vårt kostnadsfria webbinarium “Sluta motivera dina medarbetare!”.